Лиш той Учитель, хто живе так, як навчає!

Опис виховної системи

Опис виховної системи 8-А класу

«Я – життєтворча особистість, громадянин-патріот України»

I.                  Орієнтаційно-цільовий компонент

Місія: життєтворча конкурентоспроможна особистість – гідний громадянин    України, професіонал.
Мета: сформувати морально-духовну, життєтворчу особистість, здатну до професійного самовизначення, самореалізації в суспільному просторі, громадянина, патріота.
Завдання:
1.       Створити виховний простір для розвитку й саморозвитку особистості учня 8-А класу, формування життєвих компетентностей, проектування свого майбутнього.
2.       Запровадити модель виховної системи класу на основі громадянських та християнських цінностей з урахуванням регіональних  особливостей.
3.       Сформувати готовність учнів до діяльності через оптимізацію навчального-виховного процесу.
4.       Використовувати інноваційні виховні технології, активні та інтерактивні форми і методи у виховному процесі.
5.       Залучити органи учнівського самоврядування класу до реалізації виховної системи.
6.       Здійснювати співпрацю навчально-виховного процесу в класі із суб'єктами освітнього округу – батьками, громадськими організаціями та іншими інститутами щодо виховання дітей та молоді.
7.       Забезпечити науково-методичний та психологічний супровід реалізації виховної системи.
8.       Здійснювати моніторинг результативності й ефективності впровадження моделі виховної системи класу.
Виховна система класу проходить у своєму розвитку чотири етапи:
-         етап становлення;
-         етап стабільного розвитку;
-         етап завершальний;
-         етап відновлення і перебудови системи
Наш клас посідає I місце у конкурсі «Клас  року» серед учасників 5-11 класів(2014-2015 н.р.)

II. Гносеологічно-аксіологічний компонент

Стратегічні цілі і завдання реалізуються відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання учнівської молоді та Основних орієнтирів виховання учнів 1-11класів загальноосвітніх навчальних закладів України                                     
Зміст виховання

Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
Цей напрям  займає значне місце у виховній системі. Для того, щоб виховати громадянина, який буде готовий розбудовувати свою державу, здатний виявляти національну гідність, знати свої  права і обов'язки,  у класі проводяться виховні години з формування правової культури та активної громадянської позиції. У класі є обов’язковими виховні години, де вивчаються державні та національні символи України, обов’язки й права людини та дитини. Учні беруть участь у різноманітних конкурсах: Всеукраїнській експедиції «Краса і біль України» та «Моя Батьківщина – Україна», військово-патріотичній грі «Сокіл»(«Джура»), «Знаємо права – виконуємо обов’язки», «Моє село, моя Маняво рідна», «Герої не вмирають – вони відходять в небеса». Минулого року наш клас проводив виховний захід «Ми Вам довіряєм Батьківщину» до Дня Збройних Сил України.
        З метою виховання поваги до державної символіки в нашому  класі створено національний куток. Державна символіка використовується на всіх виховних  годинах та  заходах.
        Особливу увагу наш клас приділяє подіям, які сколихнули весь світ,   героям,  які віддали життя за незалежність і територіальну цілісність України, проявили героїзм у бойових діях при проведенні АТО. Педагогічним колективом оформлений куточок з портретами загиблих героїв Небесної сотні. Проводяться конкурси на кращі учнівські твори, конкурс малюнків, віршів, листів з подальшим опублікуванням у газеті «Слово народу».

Приділяю   увагу профілактиці правопорушень, а саме:
·       з метою формування зацікавленості учнів у вивченні своїх прав і обов’язків та виховання свідомого прагнення захищати свої права й гідність практичним психологом проводиться турнір правознавців «Наші права – щасливе дитинство», тренінг «Права та обов’язки людини в суспільстві»;
·        традиційним є проведення місячника правових знань:  у класі проводилась виховна година «Знаємо права – виконуємо обов’язки»,
·       Організовуємо зустріч із працівниками кримінальної міліції у справах неповнолітніх та інші.
Ціннісне ставлення особистості до себе
        Ціннісне ставлення особистості до себе формується через фізичне, психічне і соціальне «Я». Одним із пріоритетних напрямків роботи класу є пропаганда здорового способу життя. Проводяться уроки основ здоров’я, тиждень боротьби зі шкідливими звичками. Цікавими є виховні заходи: «Суд над ворогами здоров’я», «Ми народилися, щоб жити»; години спілкування «Якщо хочеш бути здоровим – будь», «Життя людини – найвища цінність». Під керівництвом шкільної медсестри працює «Наркопост». Пропаганду здорового способу життя соціально-психологічна служба школи здійснює через тренінгові заняття та інші форми роботи. Велика увага в закладі приділяється спортивно-оздоровчій роботі з учнями. Для забезпечення можливості задоволення потреб учнів у фізичній активності створено спортивні секції з волейболу, тенісу, атлетизму та шашок. Щорічно проводяться внутрішньошкільні змагання, у яких залучені учні 5-11 класів. Це чемпіонат із футболу, на якому команда моїх вихованців третій рік поспіль займає  призові місця, першість з гімнастики та  гирьового спорту, чемпіонат із волейболу, чемпіонат  шашок, першість із армреслінгу, чемпіонат із настільного тенісу та козацький гарт. Щороку організовується підвіз учнів 5-11 класів на плавання у Дзвиняцький басейн. Учень нашого класу Вінтоняк Павло посів друге місце середу учасників районних змагань  (7-9 класи).
Традицією стала  організація  спортивного свята, що проводиться в кінці навчального року (травень місяць). Проводиться підсумок за рік, здійснюється нагородження переможців, заохочення учнів до занять фізичної культури,
вшанування пам'яті спортсменів нашого села. Залучаються до проведення цього свята учні 4-11 класів, батьки, вчителі.
Функціонує у закладі і спортивний куточок, який представлений стінгазетою, стендами з техніки безпеки «Козацький гарт», «Швидше, вище, сильніше»,  де можна побачити розклад секцій, план позакласної роботи, зведені таблиці результативності по змаганнях, фото-стенд «Кращі спортсмени школи» та таблицю рекордів, яка ведеться з 2010 року. З ініціативи вчителя фізичної культури створено «Кімнату спортивної слави», де можна ознайомитися з історією спортивного життя НВК, видатних спортсменів закладу та рідного краю, побачити спортивні досягнення(Додаток 6).
      2013 року відбувся районний постійно діючий семінар вчителів фізичної культури з теми «Використання творчих можливостей вчителя фізичної культури щодо формування в учнів знань з фізкультурно-спортивної  діяльності та вміння практичного застосування їх для збереження та поліпшення свого здоров'я, вдосконалення фізичної підготовки». На даному семінарі  проведено тренувальне заняття старшокласника  в  атлетичному залі та позакласний захід «Веселі старти між командами вчителів та учнів», де я, як капітан команди вчителів з волейболу отримала нагороду за першість школи з волейболу серед команд учнів та вчителів.    
Ціннісне ставлення особистості до людей
Морально-духовний розвиток  учнів здійснюється через їх участь у благодійних акціях: збір та перерахування коштів для дітей-інвалідів,волонтерська акція «На радість нашим дітям Миколай іде по світу», шефство над одинокими жителями села. Практикуємо проведення  літературно-мистецьких свят – «Хресна дорога Ісуса Христа», «Кошик на Великдень», «Берегиня роду», виховних годин та бесід «Утверджуй в собі людину», «Лицарі ввічливості», «Моральні переконання та вчинки», «В чому щастя людини»

    Проблема формування духовності є актуальною, і належить до проблеми соціального характеру, оскільки пов’язана з формуванням особистості. Велику допомогу у формуванні духовного світу дитини надає Манявський Христовоздвиженський чоловічий монастир. У тісній співпраці з настоятелем монастиря о.Паїсієм на базі НВК проводилися: постійно діючі районні семінари вчителів музичного мистецтва з теми «Формування духовного світу школяра засобами музичного мистецтва»;  керівників шкільних методичних об’єднань класних керівників з теми «Формування духовних пріоритетів особистості через використання виховної системи школи», заступників директорів з виховної роботи з теми «Формування духовного світу школяра в системі виховної роботи школи». Ченці монастиря є постійними учасниками виховних заходів : «Молитва – джерело світла і добра», «Ісус Христос і п’ята Божа Заповідь», «Будуйте храм в своїй душі», «Не дай зачерствіти душі» та інші.
Проводяться виховні години « Вклонімося низенько вчителю своєму, володареві слова та пера», «Тебе благаємо Пречиста, візьми нас всіх під свій покров», « Доброта, як сонце, завжди гріє», «Миколай спішить до нас», «Людина! Доля! Душа!». Бесіди: «Що таке моральні якості?», «Як подолати в собі недоліки?», «Утверджуй  в собі людину».
До вшанування пам'яті великого Кобзаря  щороку  проводиться  тиждень педагогічної майстерності вчителів української мови та літератури. У нашому класному приміщенні організовано «Куток Шевченка», де представлені його твори, портрет, заходи, які проводяться протягом року. Вихованці мого класу беруть участь у виставці учнівських та вчительських робіт , присвячених Кобзарю
         Випускається номер шкільної газети «КЛАС», збірка віршів, яку укладають члени гуртка «Феєрверк талантів». Наш клас опублікував свої напрацювання у 6 номері газети «Клас». Постійними дописувачами в газеті є учні нашого класу Князевич Ірина, Вінтоняк Павло та Монастирецький Богдан.
Ціннісне ставлення особистості до мистецтва
Художньо-естетичне виховання здійснюється на уроках музичного й образотворчого мистецтва та художньої культури. Розвитку творчих здібностей та уподобань моїх вихованців сприяє робота хорового гуртка . Традиційними є конкурс малюнків «Барви рідного краю», виставки новорічних та Великодніх композицій, випуск плакатів до Дня вчителя та Дня матері. Проводяться класні заходи: «Книга – ключ до знань», «Осінь чарівна у гості прийшла», «Рідна мово! Ти душа народу», конкурс: «Народний співак» та інші.Учні нашого класу кожного року беруть участь у районних конкурсах  учнівських  колективів художньої самодіяльності та ін.        
Ціннісне ставлення особистості до  природи
За сучасного стану навколишнього середовища цей напрям виховання є одним із найважливіших. У закладі систематично проводяться заходи, що сприяють формуванню почуття відповідальності за природу як національну і загальнолюдську цінність, розвивають потребу в спілкуванні з природою. Мої учні завжди беруть активну участь у  трудових десантах по благоустрою шкільної території, екологічний десант «Збережемо річку Манявку», акція «Посади дерево», Тиждень довкілля. Учні нашого класу  беруть участь у заходах еколого-натуралістичного спрямування:  «Ліси для нащадків», «Парки – легені міст і сіл». В НВК працюють гуртки «Натураліст», «Шкільне лісництво», «Квітникарство»,де учні вивчають особливості життя різних рослин, ведуть екологічну освіту і пропаганду, виховують  почуття обов’язку за стан довкілля. Юні гуртківці  вже декілька років підряд займають призові місця на районному конкурсі екологічних агітбригад.

Манявський НВК тісно співпрацює з суб’єктами освітнього округу: Молодіжною громадсько-екологічною організацією «Наш дім - Манява» (розроблено проекти «Земля – наше багатство», «Не будь байдужим до себе та природи – користуйся своїми правами»,  «Вода – наші та її права», «Карпатські джерела», відкрито музей бурого ведмедя. Спільно з учителем біології   видано інформаційний посібник «Механізми участі громадськості у вирішенні екологічних питань місцевого розвитку» (2008 р.) та посібник  «Карпатські джерела» (2009 р.);  з Богородчанським районним центром еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді (щороку учні та вчителі беруть участь в організованих центром конкурсах: «Галерея кімнатних рослин», «Вчимося заповідувати», «Людина та ліс», на кращу екологічну стежку, у виставках: «Джміль та бджілка», «Великодні передзвони», «Новорічно-різдвяних композицій», акціях: «Птах року»,  «Рослини – рятівники від радіації», «До Дня довкілля»); Солотвинським держлісгоспом, Манявським лісництвом (працює гурток «Шкільне лісництво», де учні допомагають вирощувати садівний матеріал, закладають шкілки, оберігають мурашники,  заготовляють насіння лікарських рослин. Юні лісівники беруть участь у районних, обласних масових заходах: на краще учнівське лісництво, конкурс агітбригад, конкурс «Екзоти лісів України», у всеукраїнських акціях «Ліси для нащадків», «Майбутнє лісу в твоїх руках»). Зі спілкою «Чорнобиль» практикуємо щорічне спільне проведення виховних заходів «Чорнобиль – скорбота пам’яті людської». Наш клас проводив свято зустрічі птахів на тему: «Линуть з вирію пташки до рідного краю», розвішали 4 годівниці та 3 шпаківні на території НВК (Додаток 5).
Ціннісне ставлення особистості до праці
Головним завданням трудового виховання учнів є формування у них здатності до усвідомленого вибору майбутньої професії, розвиток загальнотрудових та професійно важливих якостей. Для того, щоб допомогти учням із вибором професії, в  НВК  діють гурток початкового технічного моделювання та фізико-технічний гурток. Традиційними є трудові десанти з благоустрою приміщення та території НВК, виховні години «Умій учитися, щоб уміти трудитися», «Підліток і праця», «Моя майбутня професія».

                                    Учнівське самоврядування
У класі функціонує рада учнівського самоврядування, що сприяє згуртуванню шкільного колективу, процесу соціалізації учнів, виробленню в них почуття господаря школи, класу, вміння співпрацювати на принципах партнерства, гласності, демократизму .
До складу учнівського самоврядування входять чотири комісії.
Навчальна:
-         здійснення контролю за успішністю учнів;
-         надання допомоги невстигаючим учням;
-         випуск «екрану успішності»;
Дисципліни і порядку :
-         здійснення постійного контролю за відвідуванням учнями школи;
-         випуск «екрану відвідування»;
-         розгляд питань щодо порушень дисципліни.
Господарсько-трудова:
-         вести контроль за прибиранням шкільної території;
-         випуск «екрану чистоти»;
-         проведення рейдів із перевірки  збереження шкільного майна.
Культурно-масова:
-         організація дозвілля;
-         підготовка й організація  проведення вечорів відпочинку;
-         організація роботи щодо естетичного оформлення школи.
На першому засіданні обрано голів комісій, погоджено план їх роботи. Упродовж року члени шкільного учнівського самоврядування надають допомогу класним учнівським самоврядуванням, невстигаючим учням, заслуховують на засіданнях учнів, які пропускають уроки без поважних причин та  які знаходяться на внутрішкільному обліку. Надають допомогу в організації загальношкільних свят, проведенні різноманітних акцій, загальношкільній толоці з прибирання території закладу. Активно працюють у напрямку  естетичного  оформлення школи; організовують тематичні вечори, зустрічі з видатними людьми села. Навчальна комісія щомісячно випускає екран «кращі учні місяця», комісія дисципліни і порядку – «екран відвідування», господарсько-трудова  – «екран чистоти», культурно-масова  висвітлює проведення різноманітних заходів, вечорів, конкурсів у стіннівках тощо.
Члени учнівського самоврядування надають допомогу вчителям початкових класів в організації виховних заходів,  підготовці класних приміщень до проведення вечорів, допомагають в організації екскурсій, різноманітних рухливих ігор, проведення руханок у групі продовженого дня.
Часто проводяться рейди з перевірки читацьких формулярів у бібліотеці, для виявлення найактивнішого читача. Найактивнішими читачами є учні початкових класів, вони читають дуже багато казок, оповідань та книжок, де розповідається про тварин.
Особливе місце у розвитку учнівського самоврядування відводиться чергуванню учнів. Господарем закладу на один тиждень стає клас, який приступив до чергування. Вони самостійно чи з допомогою класного  керівника забезпечують порядок, кожний черговий учень відповідає за свою територію. Щопонеділка проводяться загальношкільні лінійки де старший черговий звітує про чергування;  оголошуються підсумки загальношкільних заходів, нагороджуються переможці та ін. (Додаток 4).

III. Організаційно-педагогічний компонент

Виховний процес у класі буде ефективним за умов:
-         Створення виховного середовища, сприятливого для формування і розвитку життєтворчої особистості з активною громадянською позицією, творця свого майбутнього;
-         Інтеграція виховних впливів учителів-предметників, практичного психолога, педагога-організатора, соціального педагога, бібліотекаря у процесі виховання особистості;
-         Активної участі кожного учня у  житті класу та позакласній роботі;
-         Широкого залучення батьків, сільської громади, інших інституцій до реалізації виховної системи (Додаток 1)

IV. Практично-діяльнісний компонент

1.     Форми роботи

2.     Сучасні технології виховання

V. Діагностико-результативний компонент

Очікувані результати:
1.  Сформується морально-духовна, життєтворча, конкурентноспроможна  особистість, з активною громадянською позицією, здатна до самореалізації в соціумі, проектування свого майбутнього.
2.  Створиться виховний простір, сприятливий для розвитку й саморозвитку особистості учня, реалізації його творчого потенціалу, активної життєвої позиції.
3.  Підвищиться рівень вихованості й загальної культури особистості школяра.
4.  Зросте інтерес батьків, закладів-суб'єктів освітнього округу – громадських організацій, органів управління до проблем виховання дітей та учнівської молоді.
5.  Підвищиться позитивний імідж класу.
Для визначення рівня сформованості виховної системи класу використовую наступні критерії ефективності:
1.     Наявність сприятливого виховного середовища.
2.     Сформованість класного колективу.
3.     Інтеграція виховних впливів.
4.     Ступінь наближення системи до поставленої мети.
5.     Загальний психологічний клімат у класі.
6.     Рівень вихованості учня.
 Запорукою успіху в управлінні класним колективом є чітка злагоджена робота класу та інтеграція зусиль класного керівника, практичного психолога і соціального педагога.
                         Соціально-психологічний супровід навчально-виховної роботи
Принцип мистецтва виховання такий:
діти повинні виховуватись не для
сьогодення, а для майбутнього.
Можливо, так покращиться рід людський.
                                                      Іммануїл Кант
Психологічною службою школи проводиться робота за напрямками,  згідно діючого Положення про психологічну службу  згідно Листа МОН У №1/9-352 від 27.08.2000 р.
Починаючи з молодших класів, психолог  підбирає спеціальні корекційно-розвивальні методики, які підходять до кожної категорії учнів навчально-виховного процесу.У нашому класі соціально- психологічною службою проводиться діагностична робота на тему: «Дружба й злагода на кожен день»; корекційна робота «Корекція підліткової сором’язливості», анкетування «Впізнай себе» та ін.

Практичний психолог проводить профілактичні бесіди, які дають змогу поважати гідність дитини, захищати її від будь-яких форм фізичного  або психічного насильства, пропагує  здоровий спосіб життя. Здійснює профілактику алкоголізму, наркоманії та інших шкідливих звичок серед учасників навчально-виховного процесу (Додаток 2).
Соціальний педагог надає допомогу учням у вирішенні питань, щодо навчання та розвитку виховного процесу, а також з особистісних проблем особистості.

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4


Додаток 5
Додаток 6